Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací zde.

Rozumím
- +

Aktuálně >>

Aktivovat kód akce 197.654

Antioxidanty drží naše tělo v rovnováze a pomají v boji s nemocemi

Antioxidanty v potravě hrají významnou roli pro naše zdraví. Jaký je jich účinek? Kde je najdeme? Jak je správně konzumovat? To vše v několika otázkách.

  • Slyšeli jste již o antioxidačním stresu?

Antioxidanty neutralizují volné radikály, malé molekuly produkované naším organizmem v četných biochemických reakcích důležitých pro život. V případě jejich přebytku dochází k oxidaci a poškození některých složek jako např. buněčných membrán, proteinů nebo DNA, nositeli genetické informace.

Obvykle jsou obranné antioxidační systémy přítomny ve všech živých organismech, které tak jsou schopny neutralizovat uvolněné radikály. Za normálních „zdravých" podmínek je tedy tvorba volných radikálů a antioxidantů v našem těle v rovnováze.

Problém vzniká, pokud je počet volných radikálů vyšší, než je potřeba, tento stav se nazývá „oxidační stres". Jedná se o situace, v nichž dochází k nadměrnému uvolnění volných radikálů, např. při konzumaci tabáku a alkoholu, vystavení se škodlivým látkám nebo různých onemocněních. Týká se také případu, kdy potrava neobsahuje dostatek antioxidantů.

Oxidační stres vede ke stárnutí a zániku buněk. Přispívá ke vzniku multifaktoriálních nemocí, jako jsou rakovina, cukrovka, kardiovaskulární nebo neurodegenerativní onemocnění. 

  • Jaké antioxidanty jsou obsaženy v potravě?

Účinnost obranného systému organismu je podmíněna adekvátním příjmem potravy bohaté na antioxidanty a některé stopové prvky.

Provitamín A neboli Beta-karoten je přítomen v potravinách živočišného původu jako například v mase, rybách a vejcích, stejně tak v mléce a mléčných výrobcích. Můžeme ho objevit i v některém druhu ovoce a zeleniny, například v mrkvi nebo zelené zelenině. Správně se vstřebává v kombinaci s tuky.

Vitamín C neboli kyselina askorbová se podílí na regeneraci vitamínu E. Je obsažena v ovoci a zelenině, ovšem pouze v syrové a zralé formě, jelikož je tento vitamín citlivý na vzduch a světlo. Tepelnou úpravou dochází k jeho zániku. Mezi ovoce bohaté na tento vitamín patří např. černý rybíz, kiwi a citrusy.

Vitamín E neboli alfa-tokoferol představuje skutečně účinný antioxidant. Je obsažen v rostlinných olejích, zejména v obilných, slunečnicových a řepkových klíčcích. Rada? Obměňujte rostlinné oleje!

Antioxidační polyfenoly můžete zaznamenat v širokému spektru potravin: kávě a čaji, červeném víně nebo čokoládě.

  • Jak uspokojit své potřeby?

Stejně jako v ostatních oblastech, tak i v životosprávě bývá doporučována jednoduchost: pestrá a vyvážená strava, nejlépe v souladu se Národním Programem pro výživu a zdraví. Denně snězte minimálně 5 porcí různého ovoce a zeleniny. Jedna porce představuje 1 velké ovoce, 100 g syrové nebo 200 g dušené zeleniny.Konzultace výživového poradce může odhalit nedostatek antioxidantů v potravě nebo nevyváženost stravy.

  • A vliv na fyzickou aktivitu?

Ačkoliv fyzická aktivita zvyšuje spotřebu kyslíku produkcí volných radikálů, zajímavým způsobem posiluje obranyschopnost organismu vůči oxidačnímu stresu. Po delší době nečinnosti si dejte pozor na různá poranění. Návrat ke sportu je skvělý nápad, měl by být však postupný.

© monticellllo - Fotolia.com


Přihlášení
Registrovat
Zapomenuté heslo
Zapomenuté heslo
X
X
X
X